tisdag 24 januari 2012

Tisdags

Idag har sannerligen varit en stalldag, iaf för att vara på en veckodag. Har turen att sluta kl 11 på tisdagar så befann mig i stallet redan klockan ett. Började med lite mockning för att få upp värmen och sedan blev det en sväng ut i skogen på Atti. Red barbacka på täcket så hade det varmt och skönt om rumpan, dessvärre hade jag vanliga ridskor och vantar på mig så det blev lite kyligtom dem kroppsdelarna... Mysigt värre var det i alla fall, Atti var så glad och positiv, ska visa bilder sedan på hur otroligt fint det var ute i skogen!

Häst numero två var Namibia, en häst på 3 (snart 4) år som jag ska börja rida nu varje tisdag. Red ett kortare pass i ridhuset och gjorde massor med basic utan större krav. Hon är ju bara en liten bäbis så det var lite vingligt och ostadigt i formen, men jag tror verkligen den här hästen kommer bli fantastiskt fin när hon fått något år till på nacken. Idag fokuserade vi på "skänkel-lydnad", få henne flytta för skänkeln och inte falla inåt i hörn och volter. Det funkade riktigt bra att rida in på rättupp och sedan flytta ut mot vägen, det var bra då hon automatiskt dras mot väggen. Gjorde detta några gånger på halvlånga tyglar bara för att hon ska förstå skänkel, alltså inte någon skänkelvikning.

Häst tre var Nix och hopplektion Nix är inte riktigt en häst i min smak, han är lite lat och tung i handen vilket jag har stora problem med att rida ihop = vi dansade inte direkt fram om vi säger så, haha. Men han är så snäll och go.
Dagens övning bestod av en serie med först cavaletti som i slutet av lektionen utvecklades till två hinder. Fokus låg på ryttarens sits och balans, så det blev till att knyta knut på tyglarna och låta vaderna jobba. Vi skulle stå i lätt sits hela linjen utan att hålla i tyglarna, otroligt nyttigt om än jobbigt var det. Är nöjd med lektionen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar