tisdag 3 januari 2012

Stall x2

Som Linnéa skrev i ett tidigare inlägg så red vi ut tillsammans igår. Eftersom Stanley som Linnéa red bara får skrittas och travas lite så blev det en rätt lugn tur, men jag och Cayenne (Kajsa) lämnade dem bakom oss ett tag för att galoppera lite, vilket Stanley verkar ha tagit med lugn. Kajsan var pigg och rätt busig och blir rätt stark för att vara en b-ponny. Men så länge hon får göra något så går det bra så jag brukar jobba med ställning/böjning i alla gångarter ute i skogen för att hon ska koncentrera sig på mig.

Idag så var jag först och släppte ut alla hästarna i stallet där Kajsa står. For sedan ut en sväng i skogen med henne och krävde inget utan red i skritt, trav och galopp för att hon skulle få motioneras. Blir nog ridhuset imorgon för henne!

For sedan direkt vidare till nästa häst som var Nexus. Som sagt, info om hästarna kommer i ett senare inlägg. Pysslade ett tag med honom och red sedan bort för att rida på banan. Den var nyskottad och lite hal på vissa fläckar så där jobbade vi i skritt och trav. Han hängde sig lite i högertygeln så jobbade mycket lösgörande. I galoppen blev han stark så jag valde att fara ut efter vägen i stället för att fara runt på den lilla banan med sina små hala fläckar på vissa ställen (annars var underlaget ok!) Tog en galopp, lät honom galoppera ca 8-9 språng, saktade av till skritt, gjorde skänkelvikning över vägen, fattade andra galoppen, tog några språng, saktade av till skritt, skänkelvikning och sen fortsatte vi så tills han inte blev stark längre utan var kvar i samma takt och tempo trots att jag inte gjorde någon förhållning alls. Nexus är ganska stor (ca. 168 i mankhöjd och reslig!) och jag är rätt liten (158 cm, ca 49-50kg) och då går det inte att vara stark och försöka ha dragkamp mot honom eftersom han skulle vinna direkt. Så det går bara att försöka få honom att jobba med mig istället för att springa och göra som han själv vill. Men i slutet var han riktigt fin!




























Tre bilder på mig och nexus tidigare i höstas när vi skuttade lite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar